کد مطلب:5336 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

فرهنگ صلوات
تقدیر از همّت بسیجیان دلسوز و تشكّر از متعهّدان پُرتلاش

آشناساختن مردم با مكتب ماندگار صلوات و درس های شورآفرین و تأثیرگذار آن، هر كس كه اهلیّت پرداختن به مقوله مهم دعا را دارد، فرض است تا برای جبران آن چه در حق صحیفه سجادیه كم گذاشته شده است، در حدّ توان علمی و عملی خود بكوشد تا تیرگی غربت و غبار عادت از آینه قرآن نمای تعالیم آن زدوده شود و دعا كردن و صحیفه خواندن به رویكردی عظیم و پرثمر در متن زندگی مردم بدل گردد.

آن هم خواندنی نه از روی عادت و سطحی نگری، بلكه با دركی عمیق و پویا از حقیقت دعا و فلسفه ناب نیایشگری، تا آن جا كه دعاهای امام زین العابدین علیه السلام در چشم همگان همان قدر و منزلت را بیابند كه قرآن و سخنان حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه نزد ایشان دارد [1] .

ستارگانی از تبار نور

باید از نكات ارزنده و نصایح اندیشمندان نیكوسیرت، ستارگان درخشانی كه خوش درخشیده و در راهنمایی سالكان، خضر راهند، بهره گرفت:



طی این مرحله بی همرهی خضر مكن

ظلمات است بترس از خطر گمراهی [2] .



مقدمه اندیشمندِ فرزانه، استاد فرهیخته، جناب استاد سیّد محمّد جواد مُهری، بر كتاب حاضر ، گنجی از ذخایر غنیّ عرفان و معارف اسلامی است، كه در راستای سیر و سلوك و دسترسی به مقصود، برای خوانندگان گرامی هم چون دُرّی بی نظیر و گران بها محسوب می شود تا از آن بهره گیرند.

طلیعه سخن را از كلام رسای عالم زاهد، فقیه بزرگوار آیة الله حاج میرزا محمّد حسین احمدی فقیه یزدی بهره جُسته ایم، و صد البته قلم ما در وصف مقام علمی و تقوایی این بزرگواران - كه حقوق استادی بر نویسنده دارند - نارسا است.

مطالب این ستارگان پرفروغ علم و تقوا و ادب، برگ افتخار و سند زرّینی در این كتاب است، همان گونه كه شیعه، به وجود چنین عالمانی افتخار می كند؛ اساتیدی كه برای ترویج فقه جعفری علیه السلام همّت دارند و سربازان غیّور امام عصرعلیه السلام را پرورش می دهند.

پیشگفتار كتاب، كه تحلیلی عرفانی درباره شخصیّت پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله است، به قلم بانو مجتهده حاجیه خانم صفاتی، زیدت مجدها، می باشد كه همانند مجلّد پیشین، از آن مطالب ارزنده، بهره جُسته ایم.

هم چنین در شرح «اوّلین فراز» از دعای «دوم»، مباحثی را از تقریرات نویسنده، از سلسله درس های خارج فقه عارف سالك و فقیه عالی رتبه حضرت آیة ا... العظمی حاج میرزا محمّد حسن احمدی فقیه یزدی - كه همواره نویسنده را در رسیدن به اهداف مقدّس و پیمودن مسیرهای والا، تشویق و راهنمایی می كنند - آورده ایم؛ چرا كه حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: فالّذین یحملون العرش، هم العلماء، الّذین حملهم الله علمه [3] ؛ حاملان عرش، علما و دانشمندانی هستند كه خداوند علم خود را به آنان تعلیم فرمود.

نقش آفرینی بسیجیان متعهّد و دلسوز در نشر آثار اهل بیت علیهم السلام

دغدغه بسیجیان متعهّد و عاشق ولایت در راستای نشر آثار اهل بیت علیهم السلام، همانند تعهّد و ایثارشان در هشت سال دفاع مقدّس است كه جان شریف خویش را در راه آزادی كشور و سرفرازی ایران اسلامی در طبق اخلاص گذاردند. «مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان استان قم»، در راستای نشر معارف اسلامی، با سنّت زیبای قرض الحسنه، تسهیلاتی را اعطا نمود كه راهگشای نشر كتاب گردید. خوشبختانه از سویی چون نشر كتاب، یك فعالیّت معنوی است و سریع الزّوال نیست، و از سوی دیگر، در راه تبلیغ آیین پاك محمّدی صلی الله علیه وآله به كار گرفته شده، ان شاء الله تعالی مورد رضایت و خشنودی امام عصرعلیه السلام نیز خواهد بود.

این همه، با لطف و عنایت هیأت امناء محترم و مدیران دلسوز مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان، بویژه سرپرست دلسوز شعب قرض الحسنه بسیجیان استان قم، فاضل محترم جناب آقای حاج محمّد دلبری و نیز معاونین محترم ایشان، كه در راستای نشر آثار ائمّه معصوم علیهم السلام، با این تسهیلات، ما را یاری نمودند - ممكن شد. تواضع و فروتنی غیرقابل وصف این عزیزان تا حدّی بود كه رضایت نمی دادند نامی از آنان برده شود، امّا بر همگان روشن است كه این آب و خاك، هرچه دارد، همه از غیرت و مردانگی دلسوختگان و عاشقین ائمه معصوم علیهم السلام است؛ آن بسیجیان گمنامی كه سالیانی است برای این مرز و بوم جانفشانی می كنند... و اینان از آن تبارند... كه بضاعت ما، در تقدیر از آنان، در حدّ همین چند سطر بود.

تذكّر: همواره تلاش ما بر این بوده كه مباحث از سرچشمه اصلی، یعنی با مراجعه به آیات نورانی قرآن و تفاسیر و كلمات ائمه معصوم علیهم السلام و هم چنین كلمات فقهای بزرگوار و خوشه چینی از خرمن پرفیض و بركت آن ها صورت پذیرد. هرچند با این بضاعت مزجاة نتوانستیم آن گونه كه شایسته است مباحث را منقّح نماییم، ولی بر این باوریم كه تقدیم این مجموعه به پیشگاه بزرگان از باب «جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَاَوْفِ لَنَا الْكَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا» می باشد كه به رغم دقّت فراوان، چه بسا دارای كاستی هایی باشد.

بر همین اساس، خوانندگان ارجمند، در مواردی كه به حُسن و نیكی برخورد می نمایند، بی شك از بركات عالی آیات نورانی و گوهر بیانات پیشوایان دینی علیهم السلام و كلمات فقها و اندیشمندان اسلامی بدانند و به یقین، نقص ها و كاستی ها را از ما، كه امید داریم با راهنمایی دلسوزانه، در مجلّدهای بعد، جبران گردد.

البته قسمتی از تنظیمات این كتاب، در دوران كسالت والده مكرّمه همسرم (مادر محترمه شهیده فخرالسادات هاشمی مدنی) سركار علّیّه حاجیه خانم هاشمی مدنی در بیمارستان خاتم الانبیاءصلی الله علیه وآله انجام شد، كه بهبودی ایشان را نیز - چون این كتاب بویژه متعلّق به خاتم الانبیاء حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله است - از كرامات و عنایات خاصّ آن پیامبر رحمت صلی الله علیه وآله می دانم و خداوند مهربان را بر این همه لطف، شكرگزارم [4] .

در پایان، بر این مهم اذعان داریم كه هرچند سزاوار بود شرح دعای دوم صحیفه سجّادیّه، كه تحیّت و درود و صلوات حضرت سجادعلیه السلام بر حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله است، با تفصیلی بیش از این مقدار و با تنظیمی زیبنده تر ، صورت پذیرد ؛ و در یك كلام: «چه نسبت خاك را با عالم پاك!» ولی دلخوشیم كه سعی داریم آینه خُرد و شكسته خود را فراروی آفتاب انوار عترت علیهم السلام بگیریم؛ لذا با دعای خیر معناشناسان و دانش پژوهان معرفت پرور، امید به آینده ای روشن تر داریم تا با استفاده از نظرات ارزنده وارستگان فضای معنویت؛ یعنی خوانندگان ارجمند این كتاب، در آینده ای نزدیك، در شرح موضوعی دعاهای صحیفه كامله سجّادیّه، این امر محقّق گردد: «لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا» ؛ با امید به این كه دلسپردگان دلسوخته و نفس ستیز؛ گرامیان ارجمند، برای ما دعا كنند :



مگر صاحبدلی روزی ز رحمت

كند در حق درویشان دعایی



جمعه یازدهم شهریور 1384 هجری شمسی

برابر با 27 رجب المرجب 1426 هجری قمری

سالروز مبعث مبارك حضرت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله

جوار بارگاه ملكوتی و منوّر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

شهر مقدّس قم - تنظیم كننده: دانشجوی علوم دینیّه : زهره حیدری

جایگاه نیایش


[1] براي سودمندي بيش ترِ سخن، مطلبي از آقاي محمّد مهدي رضايي كه در ترجمه صحيفه سجاديه آورده اند ذكر مي شود: «در سال هاي اخير، شمار ترجمه هاي صحيفه سجاديه رو به فزوني نهاده و اين به سهم خود در آشنا كردن مردم با صحيفه سرآغازي نويدبخش و فرخنده است. در صورتي كه اين حركت هم چنان ادامه يابد و با نقد و نظرها و نشان دادن راه از بيراهه و بيان نقطه هاي ضعف و قوّت پوياتر و عميق تر گردد، اميد ترجمه هايي بهتر و مقبول تر نيز مي رود».

[2] ديوان حافظ ، ص 347 .

[3] نورالثقلين، ح26، ج5، ص405.

[4] لازم است از رياست و مديريت محترم بيمارستان خاتم الانبياءصلي الله عليه وآله و بيمارستان پوست رازي و حاج آقاي كَرَم بخش و پزشكان حاذق خانم ها: دكتر وليخاني، پرفسور شمس، دكتر حلاّجي، دكتر نفيسي، دكتر مقدّم و... آقايان: دكترنصيري طوسي، دكتر نوروزي، دكتر رادخواه، دكتر جاهد، دكتر حجازي، دكتر واحدي و... تيم هاي محترم جرّاحي و پرستاري، براي دقّت و دلسوزي شان تشكّر نمايم؛ بويژه از جرّاح توانا و دلسوز، خانم دكتر ناهيد نفيسي، كه با وجود آگاهي از خطرهاي احتمالي در عمل جرّاحي، با ايثار و از خودگذشتگي كم نظير و با توكّل خاص به خداي سبحان، و پس از چند عمل جرّاحي موفقيّت آميز، كه با حضور پيوسته ايشان در ايّام بستري در بيمارستان همراه بود، ما را براي هميشه، مديون لطف و ايثار خويش ساختند.نيز لازم است از پي گيري و مساعدت معاونت محترم مركز خدمات حوزه علميه، حجةالاسلام والمسلمين محمودي و محبّت بي شائبه حجةالاسلام والمسلمين ميرمحمّدي، زيد عزّهما، تقدير نماييم و براي همه اين عزيزان پرتلاش و دلسوز، آرزوي طول عمر بابركت، همراه با سلامتي خواهانيم.